3 manieren waarop floating ook jouw welzijn verbeteren kan

Floating wordt steeds populairder. Veel mensen ervaren tijdens een floatsessie diepe gevoelens van ontspanning, spirituele eenheid heeft en regelmatig ook psychedelische fenomenen. Het is goed voor persoonlijke en spirituele transformatieve groei en past goed bij Supersnelle Transformatie methoden die we gebruiken, vooral lichaamswerk methoden.

Drijven op de Dode Zee

Floaten (drijven) doe je in een floattank. Een lichtdichte, geluiddichte pod gevuld met ongeveer 20 cm tot 30 cm magnesium-verzadigd water (epsom zout). De toevoeging van een groot volume van deze zouten zorgt ervoor dat je gemakkelijk drijft, net als op de Dode Zee. 

De temperatuur van het water wordt op een constante temperatuur gehouden die overeenkomt met de lichaamstemperatuur. Het is mogelijk zachte verlichting en meditatieve muziek vanuit de pod te regelen. De pod gaat dicht als je sessie begint, maar de pod kan ook opgelaten worden.

Het idee achter floaten is dat er, zonder externe prikkels en drijvend op water, een meditatieve staat wordt bereikt waardoor lichaam en geest de ruimte krijgen om te herstellen. Floating heeft zeer veel positieve fysiologische en mentale effecten, zoals een gezonde nachtrust, stress vermindering, en het kan je bevrijden van verslavingen en slechte gewoonten. Ook bevordert het de afname van pijn, een toename van creativiteit en synchroniseert het de linker- en rechterhersenhelft. 

Een van mijn hypnotherapie cliënten vertelde me over haar recente floating ervaring. Ze schreef de voor ons het volgnde verslag.

Onwennig, maar interessant en ontspannend

Mijn eerste floatsessie vond plaats op een drukke zaterdag. Ik had een afspraak bij Koan Float in Amsterdam. Mijn huis verliet ik redelijk op tijd. Helaas waren sommige treinen uitgevallen die dag en moest ik een deel van de reis met de bus. Het regende en ik toen ik eindelijk op het station in Amsterdam aankwam, moest ik me erg haasten om de afspraak niet te missen. Ik kwam dus behoorlijk gestrest aan. 

Een medewerker vertelde me wat er te gebeuren stond en zij ging me voor naar de ruimte waar de pod stond. Ik vond de ruimte erg mooi en ik voelde mij er prettig. De douche, die iedereen vooraf nemen moet, was geweldig!

De tank was in het begin helaas niet zo geweldig. Het water voelde, door het magnesiumzout, wat slijmerig aan. Het was heel vreemd om in de tank te stappen. Het duurde even voordat ik aan de omgeving gewend was. De oordoppen die ik had gekregen, om het water en geluiden uit mijn oren te houden, waren ongemakkelijk en ik haalde ze uit mijn oren. De mogelijkheid om rustgevende muziek aan te zetten, gebruikte ik aanvankelijk niet. 

Het water voelde kouder dan ik had verwacht. Dat was niet de bedoeling, maar het kan zijn dat niet iedereen dezelfde lichaamstemperatuur heeft of ik nog warm was van de douche.

Toen ik eenmaal aan de tank gewend was, werd ik me zeer bewust van mijn gedachten. Ik kon alleen maar denken “Ik verveel me zo!”. Ik bewoog een tijdje rond in de tank. Het was leuk, maar niet wat ik verwacht had. Toen voelde ik de verwarming inschakelen en ik kreeg het erg warm. Ik openende de pod even om wat lucht te krijgen.

Na wat eeuwen leek (de hele sessie was een uur), raakte ik in een meditatieve gemoedstoestand. Mijn gevoel van tijd was veranderd. Ik was bezorgd dat ik niet wist hoe laat het was en dat de medewerkers me zouden vergeten na sluitingstijd.

Later, in een Supersnelle Transformatie ademsessie, herinnerde ik me dat ik als kind eens verdwaald was in een warenhuis. Ik kwam toen vast te zitten in een lift. Ook toen was ik bang geweest dat de winkel dicht zou gaan en ik vergeten zou worden.

Ik zat het hele uur in de tank. Ik voelde me goed toen ik uit de pod stapte en de douche die ik nam, voelde heerlijk aan. Er was een plek om mijn haar te drogen en ook stonden koud water, thee en koekjes klaar. Ik voelde me veel meer ontspannen dan toen ik de tank in ging.

Ondanks de onwennige start heb ik uiteindelijk toch redelijk kunnen genieten en ontspannen. De terugreis ervoer ik helaas als niet zo prettig. Ik was ontspannen uit de pod gestapt, maar nu moest ik de drukke stad en het luide openbaar vervoer weer in om thuis te komen. Niet bepaald ideaal.

Een ervaring rijker

Ook al was de start wat onwennig, toch zou ik de floattank graag opnieuw willen proberen. Uiteindelijk heb ik grotendeels van de floatsesssie genoten en interessante inzichten gekregen. Er zijn zeker voordelen van floaten waar ik meer van zou kunnen genieten als ik dieper op de ervaring in zou gaan. 

De volgende keer hou ik de oordoppen in en zet ik de meditatiemuziek in het begin direct aan. Ook zou het fijn zijn om langer te blijven drijven (ze hebben sessies van 60 en 90 minuten). Mezelf meer tijd geven voor de heen- en terugreis zal ook al een groot verschil maken.

De voordelen van floating

1. Floating verlaagt stress en verbetert het welzijn. 

Stress en angst kunnen grote spelers in ons leven zijn. Te veel stress en angst kunnen leiden tot depressie. In de algemene bevolking is er een prevalentie van meer dan 17% die een ernstige depressieve stoornis ervaren

Er zijn veel onderzoeken uitgevoerd die een vermindering van stress en angst hebben aangetoond, samen met verbeteringen in gemoedstoestand en welzijn. In een van die studies ontdekten onderzoekers dat bij 50 mensen met angst en stress-gerelateerde aandoeningen, floating hun angstniveaus verminderden na slechts een uur in de pod. Deelnemers gaven een aanzienlijke vermindering van stress, spierspanning, pijn, depressie en negatieve effecten aan. Ze meldden ook aanzienlijke verbeteringen in hun humeur met toename van sereniteit, ontspanning, geluk en algemeen welzijn.

De positieve effecten van floaten op het angstniveau zijn ook waargenomen bij gezonde niet-angstige mensen. Bij floaten is vastgesteld dat het de niveaus van het stresshormoon cortisol vermindert.

Een meta-analyse van 25 studies concludeerde dat floating een nuttig instrument kan zijn voor stressbeheersing in aanvulling op of in plaats van andere instrumenten voor stressbeheersing.

2. Floating verlicht lichamelijke pijn en bevordert slaap

In een studie werden 37 mensen die lijden aan chronische pijn gerandomiseerd tot een floatsessie controle van 3 weken. De groep die deelnam aan de floatsessies rapporteerde aanzienlijke verminderingen van ernstige pijnintensiteit. Ze gaven ook aan gemakkelijker in slaap te vallen.

In een andere studie met 65 mensen bleek ook dat floating de slaapkwaliteit aanzienlijk verbeterde. Floating bleek ook hier stress, depressie, angst en de ergste pijn niveaus bij relatief gezonde mensen aanzienlijk te verminderen.

3. Floating helpt bij creativiteit en mindfulness

Ook heeft floating positieve effecten op het spirituele welzijn. Een groep onderzoekers onderzocht of de creativiteit bevorderende effecten van floaten zich zouden uitbreiden tot jazz improvisatie bij studenten. De flotatie groep scoorde hoger op technisch improvisatievermogen en had hogere eindcijfers.

Floating heeft ook aangetoond dat het mindfulness en een verhoogd innerlijk bewustzijn verbetert.

Conclusie

Drijven in een float-tank is een gezondheid bevorderende en genotvolle ervaring. Het heeft de potentie om andere programma’s, zoals het Supersnelle transformatie programma, te verbeteren en aan te vullen.

Meer weten over hoe ons programma, eventueel aangevuld met floating, kan helpen je welzijn te verbeteren? Bekijk dan snel ons programma.